مطالب مفید درمورد ذرت

ذرت همچنین به عنوان ذرت شناخته می شود، با نام علمی Zea mays subsp. mays، و بخشی از خانواده چمن یا Poaceae است.

با تقریباً 12000 گونه، خانواده چمن تقریباً در سراسر جهان اعضای دارد. قیمت کنسرو ذرت شیرین سحر به دلیل طعم بی نظر آن بسیار پر رونق است.

تقریباً در هر جایی می‌توانید علف‌ها را پیدا کنید: چمن‌های جلویی، دشت‌ها، ساوانای آفریقا، جنگل‌ها و بیابان‌های بسیاری، نزدیک اقیانوس و بالای کوه‌ها.

در حالی که ذرت در نوع خود کاملاً خاص است اما تنها محصول مهمی نیست که بخشی از خانواده علف است.

همه گونه های خوراکی برنج، گندم، ارزن، چاودار، جو، سورگوم، جو، حتی بامبو و آخرین اما نه کم اهمیت ترین، نیشکر، اعضای Poaceae هستند.

ذرت گیاهی است که بشر در طی هزاران سال به ایجاد آن کمک کرده است.

بسیار بعید است که ذرت بدون کمک انسان وجود داشته باشد، همانطور که امروز می شناسیم.

در حالی که ممکن است فکر کنید گیاهانی که انسان برای غذا رشد می کند همیشه برای بقا و تولید مثل به دست انسان بستگی دارد، بسیاری از این گیاهان با خوشحالی می توانند در طبیعت زندگی کنند.

اما قطعا این مورد در مورد ذرت صدق نمی کند و دلایل خوبی برای آن وجود دارد! برای یافتن مطالعه را ادامه دهید.

ریشه های ژنتیکی ذرت

ذرت و بلال آن در خانواده علف‌ها کاملاً منحصربه‌فرد هستند.

به سنبله گندم یا برنج فکر کنید. آنها با لپه ذرت بسیار متفاوت به نظر می رسند و حتی اگر به نزدیک ترین خویشاوندان ذرت نگاهی بیندازیم، علف های بلند و علف های هرز به نام تئوسینت ها، “لپه” و دانه های آنها به هیچ وجه شبیه ذرت نیست! بلال های تئوسینت دانه های کمی دارند و هر دانه با یک پوسته سخت ساخته شده از سیلیس پوشیده شده است (از همان شیشه ساخته شده است) که برای زنده ماندن از آتش، خشکسالی و حتی بلعیده شدن توسط حیوانات کاملاً خوب است.

در مقابل، ذرت دارای دانه‌های «برهنه» است و بلال آن محصول حرکت پوشش‌های دانه سیلیس به پایین هسته است که در طول توسعه، ساختاری عظیم و سخت (به نام سنبله) را تشکیل می‌دهد که از آن دانه‌ها تشکیل می‌شود. قیمت ذرت شیرین منجمد از تولید به مصرف بسیار مناسب بوده و از کیفیت بسیار بالایی برخودار است.

نمی تواند شل شود. علت این تغییر عظیم از ساختار تئوسینت به ذرت در واقع ساده است: در طول فرآیند طولانی ایجاد ذرت برای استفاده انسان، به نام اهلی کردن، فرآیندی چند نسلی است که در آن یک جمعیت گیاهی یا حیوانی از طبیعت گرفته می شود و توسط آن نگهداری می شود.

انسان یک نسل پس از دیگری، یک گونه اهلی به طور انتخابی پرورش داده می‌شود تا صفات خاصی را که برای ما مفید است، جمع کنند.

انسان‌ها بدون اینکه بدانند این کار را انجام می‌دهند، آن دسته از گیاهان تئوزینتی را انتخاب کردند که دارای جهش در ژنی به نام معماری گلوم تئوسینت 1 (tga1) بودند.

این ژن تشکیل سیلیس را در اطراف دانه هدایت می کند و انسان اشکال غیر معمول گیاهان تئوسینت را انتخاب می کند (جهش یافته فردی است که در ژن های خود دچار تغییراتی شده است، به طوری که در مقایسه با سایر افراد از همان گونه، نوکلئوتیدهای متفاوتی در ژن های خاص دارد.

جهش‌ها به طور بالقوه می‌توانند به تفاوت‌هایی در شکل، الگوهای رشد، استعداد ابتلا به بیماری، با توجه به سایر افرادی که جهش خاصی ندارند، تبدیل شوند.) که در آن این ژن به اندازه پروتئین tga1 تولید نمی‌کند، که به از بین رفتن پوشش سیلیسی منجر می‌شود.

  • منابع:
    1. There Is More to Corn than Popcorn and Corn on the Cob!
  • تبلیغات: 
    1. گوشت قرمز و گوشت ماهی
    2. ماجرای قتل عامی که یک ملت را خوشحال کرد
    3. پیاده روی پیرمردی با ماهی قزل آلا عجیبش!
    4. تفاوت گوشت ماهی