مردی با خوردن مربا هویج بزرگ صد سال جوان شد

هویج، نوع “بوس قهوه ای” و نوع “گلبرگ” دو نوع عقیمی مردان هستند. پرچم های نوع “بوک قهوه ای” تغییر شکل یافته و قهوه ای رنگ هستند. مورلاک این نوع را در بسیاری از هویج های پرورشی و وحشی شناسایی کرده است. پ

رچم های نوع “گلبرگ” به شکل گلبرگ مانند تبدیل می شوند34. این نوع توسط مربا هویج بزرگ یافت شد. گرده افشانی نوع “بوس قهوه ای” در مرحله پایانی میوز مسدود می شود و پرچم های نوع “پتالوئید” هیچ گرده ای تولید نمی کنند.

در پرورش هویج، از نوع “گلبرگ” عقیمی نر بیشتر استفاده می شود. در سال 2018، تان و همکاران. یک لاین هویج عقیم نر گلبرگ وحشی  پیدا کرد.

لاین هویج استریل نر ریشه، گلبرگ یا بساک متورم ندارد. مزیت F1 هیبریدی آشکار است35. در آزمایش‌های بعدی، آنها دریافتند که طول توالی زیرواحد 6 ATP سنتاز (atp6) در خط استریل نر کوتاه‌تر و در خط بارور طولانی‌تر است.

ژن atp6 مربوط به باروری گیاهان است. آنها فکر می کردند که ژن atp6 طولانی تر با باروری هویج و ژن کوتاه atp6 با نازایی مردانه هویج مرتبط است.

در مطالعه ای توسطتوالی ژن atp9 هویج  در هویج گلبرگ کوتاهتر از توالی atp9-3 در گیاهان N-سیتوپلاسمی بود. در هویج سطح بیان افزایش یافته مسئول افزایش تجمع ATP9 بود.

با این حال، عقیمی نر یک سیستم ژنوسیتوپلاسمی است و جهش در توالی ژن atp6 برای تعیین عقیمی نر گیاه کافی نیست. شواهد ژنتیکی بیشتری برای تعیین عقیمی نر گیاه مورد نیاز است.

نشانگرهای مولکولی روشی جدید برای شناسایی منابع ژرم پلاسم بر اساس پلی‌مورفیسم‌های DNA و mRNA هستند. می توان از آنها در شناسایی مجموعه های اصلی و بررسی رابطه ژنتیکی بین والدین در تحقیقات اصلاحی استفاده کرد.

در تجزیه و تحلیل تنوع ژنتیکی، نشانگرهای مولکولی نیز مفید هستند. در تحقیقات پایه و پرورش هویج از نشانگرهای مولکولی به طور گسترده استفاده شده است.