قارچ در عمان موجب درگیری خیابانی در این کشور شد

آنها همچنین از بیماری های عفونی و سرطان محافظت می کنند و به بهبود بیماران پس از شیمی درمانی و رادیوتراپی کمک می کنند. علاوه بر این، این ترکیبات برای افراد میانسال، افراد دارای سبک زندگی فعال و پر استرس و ورزشکاران نیز مفید است.

تنوع زیادی را می توان در گونه های قارچ در عمان مشاهده کرد و غلظت آنها از 0.21 تا 0.53 گرم در 100 گرم بر اساس خشک است. پروتئین ها پروتئین های زیست فعال بخش مهمی از اجزای عملکردی قارچ هستند.

همچنین به دلیل پتانسیل دارویی آن ها ارزش زیادی دارند. قارچ ها تعداد زیادی پروتئین و پپتید با فعالیت های بیولوژیکی جالب مانند لکتین ها، پروتئین های تعدیل کننده ایمنی قارچی، پروتئین های غیرفعال کننده ریبوزوم، پروتئین های ضد میکروبی، ریبونوکلئازها و لاکازها تولید می کنند.

لکتین ها پروتئین های غیر ایمنی یا گلیکوپروتئین هایی هستند که به طور خاص به کربوهیدرات های سطح سلولی متصل می شوند و در چند سال گذشته لکتین های قارچی زیادی کشف شده اند آنها فعالیت های دارویی زیادی دارند.

دارای خواص تعدیل کننده ایمنی، فعالیت ضد توموری، ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی هستند. برخی از آنها فعالیت ضد تکثیری بسیار قوی نسبت به برخی از رده های سلولی تومور (سلول های T لوسمیک انسانی، سلول های هپاتوم Hep G2 و سلول های سرطان سینه MCF7) نشان می دهند.

پروتئین‌های تعدیل‌کننده ایمنی قارچی خانواده جدیدی از پروتئین‌های فعال زیستی جدا شده از قارچ‌ها هستند که کاربرد بالقوه‌ای به عنوان کمکی برای ایمونوتراپی تومور عمدتاً به دلیل فعالیت در سرکوب تهاجم و متاستاز تومور نشان داده‌اند.

یک بررسی گسترده و جامع در مورد پروتئین های فعال زیستی در قارچ منتشر کرد. لیپیدها اسیدهای چرب چند غیر اشباع بیشتر در قارچ های خوراکی وجود دارند. بنابراین، آنها ممکن است به کاهش کلسترول سرم کمک کنند.

قابل توجه است که ترانزیزومرهای اسیدهای چرب غیراشباع در قارچ شناسایی نشده است. استرول اصلی تولید شده توسط قارچ های خوراکی، ارگوسترول است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد  مشاهده شده است که رژیم غذایی غنی از استرول در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی مهم است.